Η ιδέα και η έκδοση

Η ιδέα: Το βιβλίο «Μονόλογοι από το Αιγαίο» αποτελεί συλλογή 28 μαρτυριών ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων από τη Συρία, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το Ιράν, το Μαρόκο και την Αίγυπτο. Τα παιδιά αυτά, τα οποία διαμένουν σε ξενώνες φιλοξενίας, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους και έφτασαν μόνα τους στην Ελλάδα, διασχίζοντας το Αιγαίο.

Οι «Μονόλογοι από το Αιγαίο» είναι το αποτέλεσμα κύκλου θεατρικών βιωματικών εργαστηρίων, που υλοποιήθηκαν από τον Απρίλιο έως τον Ιούλιο του 2016, ως δράση του προγράμματος ευαισθητοποίησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για ζητήματα προσφύγων «Κι αν ήσουν εσύ;». Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον IDEA - Διεθνής Οργανισμός για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Στόχος της δράσης «Μονόλογοι από το Αιγαίο» ήταν να καταγραφούν όχι μόνο οι δυσκολίες που βίωσαν και βιώνουν οι ασυνόδευτοι ανήλικοι πρόσφυγες αλλά και όσα αγαπούν, όσα ελπίζουν κι ονειρεύονται.

Η έκδοση: Οι 28 μαρτυρίες αποτυπώθηκαν στην ειδική έκδοση-βιβλίο «Μονόλογοι από το Αιγαίο: το ταξίδι και τα όνειρα ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων», που κυκλοφόρησε στα ελληνικά και στα αγγλικά τον Οκτώβριο του 2016, από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Το βιβλίο διατίθεται σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή δωρεάν μέσα από τη σελίδα www.TheatroEdu.gr ή από τη γραμματεία του Προγράμματος. Η αξιοποίηση των κειμένων είναι ελεύθερη αρκεί να αναφέρεται η πηγή. Δεν επιτρέπεται η χρήση των κειμένων για εμπορικούς σκοπούς.

poster
cropped-logo.png

Κατεβάστε το λογότυπο του προγράμματος και την αφίσα την αφίσα της Διεθνούς Ημέρας Δράσης.

Είπαν - Έγραψαν

  • Βλαχοδήμου Ευπραξία, Υπεύθυνη Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού
    «Το Σάββατο 18-3 -2017 βρέθηκα στο Φεστιβάλ Σχολείων στα Τρίκαλα με 11 σχολεία, 180 παιδιά, γονείς και  φίλους τους και μοιράστηκα τους φόβους, τις αγωνίες, τη νοσταλγία, τα όνειρα των ασυνόδευτων παιδιών προσφύγων όπως τα αποτύπωσαν στους μονολόγους τους και όπως τα δραματοποίησαν οι μαθητικές ομάδες με τη βοήθεια των θεατροπαιδαγωγών του Δικτύου για το θέατρο στην εκπαίδευση. Ταυτόχρονα πολλαπλασίασα την ελπίδα πως μπορεί να υπάρξει ένας κόσμος χωρίς πολέμους και απώλειες, χωρίς διακρίσεις και μισαλλοδοξία, ένας κόσμος  που θα μας χωράει όλους. Συγχαρητήρια στους συντελεστές όλης αυτής της προσπάθειας.»
    Βλαχοδήμου Ευπραξία, Υπεύθυνη Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού
    Κέντρο Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας
  • Andrew Kushnir, Theatre Playwright
    “Greek teens took us all through a powerful ritual of empathy and solidarity as they embodied the words of unaccompanied refugee youth. I was struck by the clarity and care of their communication — and was particularly affected by their sense of purpose…their collective desire to take action in these challenging times.”
    Andrew Kushnir, Theatre Playwright
    Toronto Canada
  • Kathleen Gallagher, Professor
    “Greek young people tapped into the power of the Ancient Greek chorus when they told the story of unaccompanied refugee youth arriving to their shores via the Aegean Sea. The commitment of these storytellers to share with their audience the struggles of refugee children in our contemporary world was unmistakable. I was deeply moved by their storytelling.”
    Kathleen Gallagher, Professor
    Toronto University, Canada
  • Γκαγκαλίδης Δημήτριος, Δ/ντής
    Το 8ο Γ/σιο Ξάνθης ευχαριστεί ιδιαίτερα τους υπεύθυνους συντελεστές του Πανελλήνιου Δικτύου για το θέατρο στην εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και όσους προσπάθησαν για να υλοποιηθεί η θεατρική σχολική παράσταση «Μονόλογοι από το Αιγαίο» που πραγματοποιήθηκε στο θέατρο Μονή Λαζαριστών στην Θεσσαλονίκη την Κυριακή 19/03/2017. Η εμπειρία που αποκόμισαν οι μαθητές και συνοδοί της αποστολής της θεατρικής ομάδας ήταν ανεκτίμητη, καθώς και η προβολή των αξιών και ιδανικών που παρουσιάστηκαν μέσα από τις μαθητικές σχολικές συμμετοχές.
    Γκαγκαλίδης Δημήτριος, Δ/ντής
    8ο Γυμνάσιο Ξάνθης

Η πρόταση για δράσεις

Καλούμε τα σχολεία ή άλλες ομάδες νέων να αξιοποιήσουν τις αφηγήσεις των ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων για την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, με οποιοδήποτε τρόπο θεωρούν κατάλληλο. Ενδεικτικά, τα κείμενα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των διαφόρων μαθημάτων, μέσα από τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, την ευέλικτη ζώνη, τις ερευνητικές εργασίες, τις θεατρικές ή λογοτεχνικές ομάδες, τα εργαστήρια νέων σε Δήμους, τους παιδικούς θιάσους κ.ά. Εμπνεόμενοι από τις ιστορίες των παιδιών, ας επιστρατεύσουμε τη φαντασία, την ευρηματικότητα και το μεράκι, με στόχο τη δημιουργία δρώμενων, θεατρικών παραστάσεων, βίντεο, ραδιοφωνικών αφηγήσεων κ.ά.